مشهد پایتخت معنوی ایران

مشهد دومین شهر پرجمعیت کشور ایران و مرکز استان خراسان رضوی می باشد.

مشهد واقع در شمال شرق ایران بوده و هم مرز با کشورهای افغانستان و ترکمنستان می باشد.



هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت علی بن موسی رضا(ع) در روز آخر ماه صفر سال ۲۰۳ هجری قمری به دست مأمون، پسر هارون الرشید خلیفه ی وقت عباسی به شهادت رسید.

بر طبق منابع تاریخی، مکانی که پیکر مطهر امام رضا(ع) در آن به خاک سپرده شده است در اصل روستای کوچکی به نام «سناباد» بوده که در حاشیه ی شهر «توس» قرار داشته است.

از این روستای کوچک به برکت وجود حضرت ثامن الحجج(ع)، شهری حول محور حرم امام رضا(ع) ساخته شد که امروز به مشهدالرضا معروف شده است و شهر توس در حاشیه ی آن قرار دارد.

حرم مطهر رضوی، مهم ترین بنای تاریخی و مذهبی ایران اسلامی به شمار می رود که سالانه افزون بر ۲۰ میلیون زائر از اقصی نقاط کشور و جهان برای زیارت آن به مشهد مقدس سفر می کنند.

این مجموعه ی فرهنگی و تاریخی، بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی از مهم ترین بناهای مذهبی مسلمانان به شمار می رود.

«مشهد»، مخفف مشهد الرضا یعنی محل شهادت امام رضا (ع) . این شهر همواره به عنوان یک شهر مذهبی مورد احترام بوده ولی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، شهر مشهد مقدس به عنوان مهم ترین قطب زیارتی کشور بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و امکانات فرهنگی، رفاهی و خدماتی گسترش چشمگیری داشته.

حرم امام رضا رو تو هر موقع سال که بری حال و هواتو دگرگون می کنه و همیشه پر از زائره.

حرم امام رضا(ع) به محدوده مدفن امام هشتم شیعیان و ساختمان های اطراف آن در شهر مشهد کشور جمهوری اسلامی ایران اطلاق می گردد. این ساختما ن ها عبارتند از حرم، گنبد، گلدسته ها، صحن ها، ایوان ها، رواق ها و بست ها.



مقالات مرتبط