غذاهای سنتی شیرازی

استان فارس را تمدنی ناب و آثار باستانی خارق‌العاده و بی‌نظیرش معرفی میکند. تخت‌جمشید، نقش رستم، نقش رجب و ... عماراتی خاسته از دل تاریخ که با مجموعه‌ای از وقایع تلخ و شیرین گذشتگان، موهبتی تحسین‌برانگیز برای بازماندگان به شمار می‌آیند. این استان زیبای کشور با بهره‌مندی از پوشش جنگلی و گیاهان دارویی، آب و هوایی مناسب برای رشد گونه‌های مختلفی از میوه و سبزیجات بومی، از رژیم غذایی سالم و مغذی برخوردار است. انواع غذاهای بومی و سنتی توسط بانوان و آشپزان این خطه از کشور تهیه و طبخ می‌شود که در نوع خود منحصربه‌فرد و جالب خواهد بود.


کلم پلو


رب پلو

کلم یکی از مواد اولیه‌ی خوراکی است که مصرف آن، به دلیل داشتن خواص مهم و ارزشمند، توسط کارشناسان تغذیه و سلامتی به دفعات توصیه شده است.

روش تهیه: برنج را با مقداری نمک از چند ساعت قبل خیس کنید. کلم‌ها را پوست بکنید، خلالی کنید و در یک تابه متوسط، با نمک، فلفل سیاه و زردچوبه چند دقیقه تفت دهید. 2 دقیقه پس از تفت دادن آب‌لیمو اضافه کنید. سپس سبزی ها را بشویید و خرد کنید. برنج را با نصف قاشق چایخوری زرد چوبه بجوشانید، بعد از آبکش کردن سبزی و کلم سرخ شده را به آن اضافه کنید و برنج را در قابلمه بریزید و دم کنید.پیاز را روی گوشت چرخ‌کرده رنده کنید. نمک، فلفل و زرد چوبه را اضافه کنید و خوب ورز دهید. سپس آنها را قلقلی کنید و تفت دهید. کوفته ها را نیز باید وسط پلو قرار دهید تا با هم دم بکشند.


شکر پلو

انار یکی از بهترین و پرخاصیت‌ترین میوه‌هایی است که می‌توان در طبیعت یافت. خوراکی فوق‌العاده‌ای که به میوه‌ی بهشتی نیز معروف است. انسان‌ها نیز با استفاده از این خوراکی‌ مغذی و مفید، به تهیه و تدارک تنوع جالب و بسیاری از انواع غذاها، دسرها، نوشیدنی‌ها و چاشنی‌ها پرداختند.

روش تهیه: برنج را از چند ساعت قبل با نمک خیس کنید. پیازها را خلال کنید و روی حرارت ملایم تفت دهید. کمی که سبک شدند، کشمش و گردو را اضافه کنید و تفت دهید. در یک قابلمه کوچک، رب انار و شکر را با یکدیگر بجوشانید و دو قاشق غذاخوری روغن به آنها اضافه کنید. برنج را به حالت معمولی آبکش کنید. هنگام دم کردن، از مخلوط رب و شکر به برنج ها اضافه کنید و هم بزنید و دم کنید. پس از دم کشیدن، کشمش، گردو و پیاز داغ را وسط برنج بریزید و دوباره در قابلمه را بگذارید تا مراحل پخت برنج تکمیل شود.


قنبر پلو

هر استان با توجه به آب و هوا، جغرافیا و فرهنگ غذایی ساکنین خود، از غذاهای سنتی و بومی ویژه‌ای برخوردار است که در نوع خود، جالب، بکر و حتی ممکن است از طعمی کاملا متفاوت نسبت به غذاهایی که تاکنون میل کرده‌ایم، برخوردار باشد. شکرپلوی استان فارس که به نظر می‌رسد از غذاهای سنتی شهرستان شیراز محسوب می‌شود، نمونه‌ی بارزی از این خوراکی‌های محلی به شمار می‌آید.

روش تهيه: برنج را با آب در ظرفی روی اجاق گذاشته کمی زردچوبه به آن اضافه می کنند و يکی دو جوش می دهند . شکر را با دو ليوان آب جوشانده، به صورت شيره شکر در می آورند و درضمن يک قاشق چايخوری زعفران حل شده و دو قاشق روغن، به شيره شکر اضافه می کنند. برنج را دم می کنند و قبل از دم کشيدن کامل، با کفگير به داخل سينی ريخته، شيره شکر را روی آن پاشيده ، با هم مخلوط می کنند. سپس برنج را دوباره دم می کنند. پس از دم کشيدن شکر پلو ، خلال بادام پسته و خلال نارنگی را شيرين کرده روی آن ريخته می شود. شکر پلو را در شيراز هميشه با خورشت قيمه صرف می کنند.


پاچه پلو

یکی دیگر از غذاهای سنتی و بومی استان فارس، قنبرپلو نام دارد که می‌توان از آن به عنوان غذایی محبوب و دوست‌‌داشتنی بین مردم این استان یاد کرد. سحرهای ماه مبارک رمضان، میزبان این غذای لذیذ و فوق‌العاده خواهد بود که برای مردم استان فارس از جایگاه ارزشمندی برخوردار است.

روش تهیه: ابتدا گوشت و نخودچی را جدا جدا در جوقن (هاون سنگی) می کوبند. آنگاه نخودچی را الک می کنند بعد گوشت و آرد نخوچی را مخلوط کرده و چند دانه پیاز در آن رنده می کنند. کوفته ریزه یا کله گنجشکی درست کرده و در روغن سرخ می کنند. گردو، پیاز و کشمش را هم جدا سرخ می کنند هنگام دم کردن برنج کوفته ریزه و گردو و پیاز و کشمش را لای برنج می گذارند کمی دم بکشد آنگاه شیره و رب اناری را روی آن ریخته می گذارند تا برنج خوب دم بکشد. این پلو چون با رب انار پخته می شود و تیره رنگ است به این نام مشهور است .



پاچه‌ پلو از غذاهای سنتی استان فارس، شهرستان شیراز است که با موادی مانند برنج، لپه، کشمش، گوشت چرخ‌کرده (دم سینه)، سرکه شیره، نمک و فلفل تهیه می‌شود.

روش تهیه: برنج و لپه و کشمش را پس از پاک کردن و شستن در ظرفی با هم مخلوط می کنند. گوشت را کف قابلمه یا دیگ قرار داده و برنج و لپه و کشمش را روی آن ریخته، زعفران رابه آن اضافه می کنند. ظرف را روی چراغ با حرارت ملایم می گذارند و مقداری سرکه شیره را روی آنها می ریزند. هرگاه که سرکه شیره در حال تمام شدن بود، باز مقداری به آن اضافه می کنند و این کار را تا زمانی که پاچه پلو کاملاً بپزد ادامه می دهند. وقتی که خوراک حاضر شد ، با نان مصرف می کنند .



مقالات مرتبط