سازه شگفت انگیز خلیفه در دبی

اکثر ایرانیان زمانی که می خواهند اولین سفر خارجی خود را تجربه کنند تور دبی را انتخاب می کنند چرا که این شهر مملو از جاذبه هایی است که اصلا وجود ان ها را نمی توان در دبی تصور نمود ولی در دهه های اخیر به لطف سرمایه گذاری های کلان ، جاذبه های مصنوعی متنوعی در این شهر ایجاد شده که مورد استقبال گردشگران واقع شده است . یکی از معروف ترین دیدنی های دبی و جاذبه های گردشگری امارات ، سازه شگفت انگیز خلیفه در دبی است که در زیر به معرفی آن می پردازیم .


درباره برج خلیفه دبی

سازه شگفت انگیز خلیفه در دبی یکی از شاهکارهای معماری در جهان است و نماد این شهر شیخ نشین نیز محسوب می گردد و با شهرتی که در جهان یافته اکنون به یکی از برترین جاذبه های گردشگری دبی تبدیل شده است . پروژه این برج شگفت انگیز در سال 2001 با شروع عملیات حفاری کلید خورد و ساخت ان از سال 2004 تا 2010 که به طور رسمی به بهره برداری رسید ادامه داشت . نام ابتدایی این سازه برج دبی بود که در روز افتتاح به افتخار خلیفه بن زاید آل نهیان ، به برج خلیفه تغییر کرد. در این برج برای سرمایش و گرمایش از سیستم های بسیار پیشرفته و برای شستشوی پنجره های بیرونی از گجت های فوق مدرن استفاده می شود همچنین بیش از 1000 اثرهنری از هنرمندان برجسته شرقی و بین المللی در نقاط مختلف برج به چشم می خورند که به محیط ان جذابیت ویژه ای بخشیده اند .


اطلاعات برج خلیفه دبی

با توجه به سرمایه گذاری های کلانی که در دهه های اخیر در کشور امارات و به خصوص در شهر دبی صورت گرفته این شهر اکنون مملو از آسمانخراش های متعدد و ساختمان های بلند می باشد که برج خلیفه با ارتفاع 828 متر بلندترین برج موجود در این شهر و بلندترین سازه و آسمان‌خراش ساخته شده به دست انسان در جهان می باشد . این برج که در 163 طبقه ساخته شده بیش از هزار واحد آپارتمان ، ۴۹ طبقه اداری ، ۴ استخر و یک کتابخانه را در خود جای داده و طبقات اولیه آن به هتل آرمانی اختصاص داده شده است . طراحی برج خلیفه توسط آدریان اسمیت و شرکت SOM آمریکا انجام شده و برای این کار از معماری اسلامی و طبیعت صحرا بهره برده شده است این برج از سه بخش پایینی ، میانی و بالایی تشکیل شده‌ که هر کدام از ان ها به گونه ای طراحی شده اند تا در برابر جریان باد و همچنین تغییرات فشار و دما مقاوم باشند . 110 هزار تن بتن و ۲۶ هزار پنل شیشه ای برای نمای بیرونی برج به کار برده شده است که در نوع خود کم نظیر می باشد جالب است بدانید که برای تمیز کردن پنل های شیشه ای برج حدود 2 تا 3 ماه زمان لازم است . برای جابجائی بین طبقات 58 آسانسور با ظرفت 12 الی 14 نفر و 8 پله برقی تعبیه شده که آسانسورهای مجموعه قابلیت برنامه ریزی هوشمند برای مواقع تخلیه اضطراری و آتش سوزی را دارا می باشند . در بیرون سازه خلیفه یک فواره طراحی شده که توانایی پرتاب آب به ارتفاع ۱۵۰ متری را دارد و با داشتن بیش از 6000 لامپ در رنگ های مختلف زیبایی خاصی به فضای بیرونی آن بخشیده است .


چند نمونه از رکوردهای سازه شگفت انگیز خلیفه در دبی

• بلندترین سازه جهان با ارتفاع 828 متر

• بلندترین آسانسور باری جهان با توانائی حمل 5500 کیلوگرم بار

• دارا بودن بیش از 160 طبقه

• بلندترین برج جهان که بدون کمک کابل و یا وسیله دیگری سرپاست

• دارا بودن آسانسور با بیشترین مسافت طی شده و سریعترین آسانسور جهان

• بزرگترین سکوی مشاهده برای تماشای نمای بیرون برج

• بلندترین مسجد جهان درطبقه ۱۵۸ ، مرتفع ترین استخر شنای جهان در طبقه ۷۶ و بلندترین رستوران جهان در طبقه 122



مقالات مرتبط